torsdag 8 juli 2010

Jag gillar inte ogräs

L har semester och jag jobbar kvällar, nu har vi gjort klart ett av alla projekt vi har i trädgården.
Förra året såg det ut så här i mitt trädgårdsland, det börjar bra i maj, vi gräver, krattar, gödslar och sätter frön, jag börjar rensa ogräs när jag ser vad som kommer upp, sen blir det en explosion av ogräs och till slut ser jag inte var mina grönsaker är. Jag har funderat länge på att något måste göras.
I våras köpte jag pallkragar, vi täckte jorden med markduk och la på täckbark, jag är så nöjd, borta är ogräset. Här finns nu rabarber, purjolök, morötter, ruccola, rädisor, spenat, dill och ärtor. Längst till höger är en häck av oregano. En pallkrage ser tom ut, men där är nysått. Jag har fler land och där finns potatis, lök, mörötter, persilja, vitlök, jordgubbar och kryddväxter. Vi odlar bara för att det är kul, inte för att vara självförsörjande.
I mitt växthus ska det bli tomater, paprika och kryddor, gurkorna har jag redan börjat skörda.
Lavendeln som satt i landet lade jag bara tillfälligt i hinkar, nu blommar de så fint.
Den här stolen har stått ute i ur och skur.
Ajabaja om någon sätter sig på den.

1 kommentar:

Birgitta i Arboga sa...

Vilken härlig trädgård. Den där stolen är bara för underbar.